Vanliga frågor & svar – Proper Förvaltning

Vi har samlat de vanligaste frågorna från våra hyresgäster och samarbetspartners. Här hittar du tydliga svar, praktiska tips och information om hur vi hanterar olika typer av ärenden – så att du alltid vet vart du ska vända dig.

Vad gör jag vid ett akut fel utanför kontorstid?

Vid akuta fel utanför kontorstid ringer du journumret som finns uppsatt i ditt trapphus eller i den information du fått av hyresvärden.

Vilka typer av förvaltningstjänster erbjuder Proper Förvaltning?

• Teknisk förvaltning
• Kommersiell förvaltning
• Ekonomisk förvaltning
• Uthyrning
• Drift och underhåll
• Brf-förvaltning

Hur gör hyresgäster felanmälan eller ärenden?

Hyresgäster kan registrera ärenden via formuläret Felanmälan & ärenden på hemsidan.
Vid akuta ärenden ringer man numret som står i trapphuset eller i överlämnad information.

Får man en bekräftelse efter att man rapporterat ett ärende?

Ja, man får ett bekräftelsemejl och fortlöpande uppdateringar via den e-postadress som angivits.

Var är kontoret beläget?

Proper Förvaltning AB har sitt kontor på Kungsgatan 32, 111 35 Stockholm.

Kan ni nämna något om samarbeten?

Ja, Proper Förvaltning samarbetar bland annat med Storsala och ansvarar för drift och förvaltning av Storsalas fastighetsbestånd.

Hur säger man upp sin lägenhet?

Du skapar ett ärende och väljer kategorin Uppsägning hyresrätt.
Hyresvärden skickar därefter ett mejl med en blankett som behöver fyllas i och returneras.
När blanketten har mottagits skickas en bekräftelse samt förslag på datum för avflyttningsbesiktning.

Hur gör jag om jag har frågor gällande min betalning av hyra, avifrågor eller annat relaterat ekonomiskt till min lägenhet eller lokal?

Du skapar ett ärende med kategorin “Faktura frågor / Hyresavier”.
Du kommer därefter att få ett bekräftelsemejl och fortlöpande uppdateringar via den e-postadress som angivits.

Hur anmäler man intresse för en lägenhet eller lokal?

För lägenhet hänvisar vi till våra lediga lägenheter som publiceras på HomeQ.se

För lediga lokaler hänvisar vi till att skapa ett ärende med kategorin Övrigt, fylla i formuläret Kontakta oss eller mejla kundservice@properforvaltning.se.

Om man vill få en offert på Proper Förvaltningstjänster, hur gör man då?

Ni kontaktar oss via formuläret Kontakta oss eller mejlar direkt till kundservice@properforvaltning.se.

Hur lång är uppsägningstiden för en hyresrätt?

Uppsägningstiden är normalt tre månader, räknat från kommande månadsskifte efter att uppsägningen registrerats.

Kan jag byta lägenhet inom ert bestånd?

Ja, men byte hanteras som en ny ansökan. Du behöver söka lediga lägenheter via HomeQ.se och uppfylla samma krav som vid en vanlig ansökan.

Hur fungerar en avflyttningsbesiktning?

Vid avflyttning bokas en besiktning där lägenheten kontrolleras. Den ska vara tömd och välstädad. Eventuella skador eller brister som inte är normalt slitage kan medföra kostnader.

Vad gör jag om jag vill bli leverantör eller samarbetspartner till Proper Förvaltning?

Du kontaktar oss via formuläret Kontakta oss på hemsidan eller mejlar till kundservice@properforvaltning.se.

Vilken e-postadress använder jag för uthyrningsärenden?

För frågor om lokaler mejlar du till kundservice@properforvaltning.se. För lägenheter hänvisar vi till ansökningar via HomeQ.se.

Hur vet jag att mitt ärende har registrerats korrekt?

När du skapat ett ärende får du alltid ett bekräftelsemejl. Där kan du också följa ärendets status.

Vad händer om jag inte betalar min hyra i tid?

Om hyran inte betalas i tid skickas en påminnelse. Vid fortsatt utebliven betalning kan ärendet gå vidare till inkasso och i värsta fall leda till uppsägning av hyresavtalet.

Kan jag boka ett personligt möte med er?

Ja, du kan skicka en förfrågan via formuläret Kontakta oss. Vi återkommer därefter för att boka in en tid som passar.